برگ سبز استاد نایینی
| ||||||||||||
|
به نام خدا
ایام شهادت زهرای اطهر سلام الله علیها برآقا
بقیه الله الاعظم و همه رهروان آن حضرت
تسلیت باد
آیاتی ازقرآن در شأن حضرت فاطمه سلام الله علیها در منابع اهل سنت در خصوص آیه تطهیر (...إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا) در حدیث 3206 سنن ترمذی آمده است وقتی این آیه نازل شد پیامبر (ص) شش ماه متوالی به در خانه حضرت زهرا (س) مراجعه و این آیه را تلاوت میكرد. همچنین در حدیث 2424 صحیح مسلم نیز آمده است؛ حضرت پیامبر (ص) به خانه زهرا (س) میرفت، پارچه پشمینه به دور خود و اهل خانه میپیچید و این آیه را تلاوت میكرد. ماجراهای مشابهی نیز در كتابهای فضائلالصحابة و معجمالكبیر نقل شده است. آیه 61 سوره آلعمران (...فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ...) به عنوان مدرك دیگری برای اثبات حقانیت حضرت زهرا (س) می باشد که در جلد چهارم، حدیث شماره 32 صحیح مسلم از زبان «سعد بن أبی وقّاص» آمده است كه وقتی آیه مباهله نازل شد، پیامبر (ص)، علی، زهرا و حسنین علیهمالسلام را صدا كرد تا با آنها در محل موعود حاضر شود. این حدیث در كتاب سنن ترمذی، جلد 5، حدیث شماره 3724 نیز آمده است. همچنین آیات 7 تا 9 سوره مباركه انسان و ماجرای نذر حضرت علی (ع) و فاطمه (س) و روزهداری آنها و بخشش افطار به فقیر، یتیم و اسیر است و این روایت در جلد چهارم، صفحه 169 تفسیر كشاف آمده است. یكی دیگر از آیاتی كه شأن نزول آن را مرتبط حضرت زهرا (س) میدانند، آیه 18 سوره مطففین (كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الْأَبْرَارِ لَفِی عِلِّیِّینَ) است. در جلد دوم صفحه 405 شواهد التنزیل آمده است كه ابنعباس، مصادیق «ابرار» در این آیه را جویا میشود و پیامبر (ص) اهلبیت (ع) را معرفی میكند. علاوه بر اینها آیه 9 سوره حشر (وَالَّذِینَ تَبَوَّؤُوا الدَّارَ وَالْإِیمَانَ مِن قَبْلِهِمْ یُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَیْهِمْ وَلَا یَجِدُونَ فِی صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِّمَّا أُوتُوا وَیُؤْثِرُونَ عَلَى أَنفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ وَمَن یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ) را نیز یكی دیگر از این آیات میتوان عنوان كرد؛ در شواهدالتنزیل و مجمعالبیان آمده است كه ابنعباس از پیامبر در خصوص «یؤثرون» سؤال كرد كه یا رسولالله! این جماعت كیستند كه خدای تعالی محبت آنها را بر ما واجب گردانیده است؟ و فرمود: علی و فاطمه و حسن و حسین (ع). ضمن اینکه در آیه 35 سوره نور (اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ...) «مشكوة» چراغدانی است كه از قسمتهای مختلف چراغ محافظت میكند. روایات مختلف مراد از «مشكوة» را حضرت زهرا (س) دانستهاند، چرا كه از وظایف ایشان حفظ اعضای چراغ یعنی پیامبر (ص) امیرالمؤمنین و حسنین (ع) بود. شبههای نیز مطرح میكنند كه در جریان آتشزدن خانه امیرالمؤمنین (ع) چرا با وجود حضور علی (ع) در خانه، حضرت زهرا (س) پشت درآمد؟ یكی از دلایل این حضور، «مشكوة بودن» حضرت زهرا (س) است كه برای حفظ یكی از اعضای چراغ اقدام كرده، چنانچه پیش از آن نیز در ماجرای جنگ احد و مجروح شدن پیامبر (ص) از ایشان نگهداری و مراقبت كرده بود. در خصوص دلیل دوم پاسخ به شبهه بایستی گفت: خود حضرت زهرا (س) در یكی از روایات میفرماید: آمدم پشت در تا مهاجمان خجلتزده شوند و به حرمت دختر رسول خدا (ص)، از تصمیم خود بازگردند. البته دلیل دیگری هم برای حضور حضرت زهرا (س) عنوان شده كه همانا اهمیت ولایت و دفاع از ولی عصر است. در مورد آیات «إنّا انزلناه فی لیلة المباركة» و «إنّا انزلناه فی لیلة القدر» در تفسیر فرات كوفی، «لیلة» را «فاطمه» معرفی كردهاند، بدین معنا كه خداوند قرآن را در شأن وجودی حضرت زهرا (س) نازل كرده است. این حدیث در جلد اول ، صفحه 478 كتاب كافی نیز موجود است. و همچنین شأن نزول سوره مباركه كوثر در شرح نهجالبلاغه «ابنابیالحدید» مرتبط با حضرت زهرا (س) عنوان شده است منبع سایت اتش پنهان www.ostadnaser.ir خلیل صارمی نایینی «ناصر»
نظرات شما عزیزان: برچسبها: فاطمه, زهرای اطهر, بانوی بهشت, همسر علی علیه السلام, راضیه, مرضیه, محدثه, حبیبه خدا, استادناصر, شاعرونویسنده معاصر, خلیل صارمی نایینی, ostadnaser, [ دو شنبه 5 ارديبهشت 1391
] [ 1:0 قبل از ظهر ] [ khosrow sn ] |
| ||||||||||
[ طراحی : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |